Raskaan kaluston huoltoauto auttaa 24/7

Jesse Jokitalo, Service 24h mekaanikko, veholainen vuodesta 2007

Millaisia ominaisuuksia toivot uusilta työkavereiltasi?

Nämä hommat oppii vain tekemällä. Halu autojen kanssa touhuamiseen pitää olla vahva, ja pitää olla halua kehittyä. Nykyään ei oikein riitä, että osaa autoista vain yhden asian. Työssä auttaa paljon, jos tietää mahdollisimman paljon kaikesta siitä, mitä ajoneuvon etu- ja takapuskureiden välissä on.

Parasta tässä työssä ovat hyvät työkaverit, joiden tuen varaan voi aina laskea, ja asiakkaat, joiden ansiosta tätä työtä jaksaa tehdä vuodesta toiseen.

Miten Veho huolehtii henkilöstön osaamisesta ja hyvinvoinnista?

Saamme koulutusta sekä Veholta että Mercedes-Benziltä, meillä on Vantaalla uusi ja moderni huoltokoulu. Koulutukseen on selkeä prosessi, ja uutta täydentävääkin koulutusta on saatavilla lähestulkoon niin paljon kuin vain haluaa ja jaksaa.

Vehon ja Mersun brändit ovat todella vahvoja ja kiinnostavia, joka on minulle merkityksellinen asia. Veho on myös ihmisläheinen työnantaja, henkilöstöstä halutaan oikeasti pitää hyvää huolta. Yhdentoista Veho-vuoteni aikana kukaan meidän osastoltamme ei ole ottanut lopputiliä, se kertoo paljon yhteishengestä. Hengailemme paljon myös vapaa-aikana, on saunailtoja ja sellaista. Kyllä tämä on paras työporukka, jossa minä olen koskaan ollut.

Kerro työvälineestäsi, jolla kuljet ja teet töitä.

Normalissa työvuorokierrossa teen kolme viikkoa töitä korjaamolla ja viikon autolla. Huoltoauto, jolla kuljen, on Mercedes-Benz Sprinter. Auto on varustettu kattavin telematiikkayhteyksin ja korjaamotason varustein. Näen suoraan autosta varaosien sen hetkiset saatavuustiedot ja sijainnit. Kun asiakas soittaa palvelunumeroomme, annamme arvion huoltoauton saapumisajasta ja pyrimme sen hetkisen tiedon perusteella varaamaan tarvikkeita ja varaosia korjauksen suorittamiseksi. Matkaan lähdetään heti, kun keikka tulee. Olemme asiakkaan luona keskimäärin n. tunnin sisällä palvelupyynnöstä.

Tässä työssä pärjätäkseen täytyy olla kätevä käsistään ja päästään sekä syvästi kiinnostunut kaikesta tekniikasta. Huoltoautoon päätyy osaavia ja kielitaitoisia kavereita. Vastuuta on myös paljon, mutta se pitää mielen virkeänä.

Millainen on ammattiautoilun tulevaisuus huollon näkökulmasta?

Hyvä kysymys, mutta näyttäisi siltä, että tulevaisuudessa auton lähettämät ennakkoivat huoltotiedot lisääntyvät entisestään. Se tarkoittaa sitä, että meiltä ehditään olla useammin yhteydessä asiakkaaseen jo ennen kuin auto ilmoittaa huoltotarpeistaan tai siihen tulee vika. Asiakkaalle se tarkoittaa parempaa ja vaivattomampaa palvelua.